ID-nummer: | 040629M401 |
Kommun: | Sjöbo |
Väg nr./Gatunamn: | Grengatan/Nygatan/Norregatan |
År: | 2002 |
Kommentarer | ||
Cirkulärt gupp kan skapa oklarheter om väjningsregler eftersom korsningen inte är skyltad som cirkulationsplats. |
||
Övrig information | ||
Flera åtgärder som samverkar i ett kvarter för att minska hastighet och biltrafik, för att öka säkerheten och framkomligheten för oskyddade trafikanter. Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar |
||
Före | Efter | |
ÅDT fordon | 3400 | |
Vägbredd (m) | 8 | 8 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2002 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Det är meningen att biltrafiken skall följa Åsumsgatan, Nygatan och Grengatan, för att inte komma nära skola och bostäder. En stor andel tar genvägen längs Grengatan, genom bostadsområdet. De breda vägarna bidrar till höga hastigheter. Säkerheten för osky |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Genom att försvåra för biltrafiken att ta genvägen längs Grengatan skall fler välja "rätt" väg. Försvårningen åstadkoms av sidoförskjutningar, upphöjningar och avsmalningar. På de gatorna där biltrafiken skall gå rustas cykel- och gångpassager upp med röd |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Det cirkulära farthindret går att köra över med stora fordon. Fler väljer numera att köra rätt väg. Oskyddade trafikanter känner sig tryggare för att hastigheterna har sjunkit något. |