Exempelbanken
VGU Tätort - Åtgärder för att minska hastigheter i ett kvarter

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040629M401
Kommun: Sjöbo
Väg nr./Gatunamn: Grengatan/Nygatan/Norregatan
År: 2002
Kommentarer

Cirkulärt gupp kan skapa oklarheter om väjningsregler eftersom korsningen inte är skyltad som cirkulationsplats.

Övrig information

Flera åtgärder som samverkar i ett kvarter för att minska hastighet och biltrafik, för att öka säkerheten och framkomligheten för oskyddade trafikanter. Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar

Före Efter
ÅDT fordon 3400
Vägbredd (m) 8 8
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 2002 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Det är meningen att biltrafiken skall följa Åsumsgatan, Nygatan och Grengatan, för att inte komma nära skola och bostäder. En stor andel tar genvägen längs Grengatan, genom bostadsområdet. De breda vägarna bidrar till höga hastigheter. Säkerheten för osky

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Genom att försvåra för biltrafiken att ta genvägen längs Grengatan skall fler välja "rätt" väg. Försvårningen åstadkoms av sidoförskjutningar, upphöjningar och avsmalningar. På de gatorna där biltrafiken skall gå rustas cykel- och gångpassager upp med röd

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Det cirkulära farthindret går att köra över med stora fordon. Fler väljer numera att köra rätt väg. Oskyddade trafikanter känner sig tryggare för att hastigheterna har sjunkit något.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.