Exempelbanken
VGU Tätort - Belysningsåtgärd i två korsningar på Strandgatan

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040701D413
Kommun: Eskilstuna
Väg nr./Gatunamn: Strandgatan
År: 2003
Kommentarer

Åtgärden att byta till metallhalogenlampor vid dessa övergångsställen var väl motiverad då det ger bättre färgåtergivning. Med tanke på att det bara är 100 meter mellan övergångsställena skulle en starkare belysning mellan och 50 meter på ömse sidor vara att föredra. Detta för att GC-trafikanter annars syns dåligt om de passerar på sidan om övergångsställe (VTI-notat 5-2007).

Övrig information

För närmare information om objektet, kontakta Eskilstuna kommun, tel 016-10 10 10 Rapport från VTI om effekter av åtgärden finns, VTI meddelande 949-2003, Åtgärder på det kommunala vägnätet i fem tätorter. Se under Dokument i menyraden på sidan. Syftet var dels hastighetssänkning, men även att ge bilisten möjlighet till en mer planerad körning.

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 38 39
ÅDT fordon 4120* 4120*
Vägbredd (m) 7 7
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 2002 2003
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

* Fordonsflödet gäller för tiden 14.00 till 19.00. De två korsningarna ligger med ca 100 meters mellanrum. GC-överfart i östra samt cykelöverfart i västra delen av respektive korsning. I korsningen Strandgatan/Noachsgatan har belysningsåtgärder tidigare

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Belysningen är utformad speciellt för övergångsställen. och består av ett horisontalljus som hjälp för de oskyddade trafikanterna att passera och ett vertikalljus så att de gående syns på längre avstånd för bilföraren. Två armaturer sattes upp vid vardera

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Mätningar av åtgärden visar på en bättre planerad körning. I enkätundersökningen framkom att åtgärden ansågs lyckad av både bilister och oskyddade trafikanter. Risken för kollisionsolycka kan antas ha minskat med 40%. 17% av de tillfrågade anser sig oftar

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.