Exempelbanken
VGU Tätort - Dynamiskt farthinder

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040702T414
Kommun: Örebro
Väg nr./Gatunamn: Ormestagatan
År: 2003
Kommentarer

Effektiv metod för fartdämpning och bekväm för de som respekterar hastighetsgränsen. Nackdelen är den höga kostnaden. Från MC-håll har ibland hävdats att dynamiska farthinder kan vara farliga..

Övrig information

Det dynamiska farthindret är en del av Örebros nollvisionsprojekt, och utförligare rapport finns. Kommunens kontaktperson är Göte Toftler. Sökord: Sektion tätort - gaturum

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 47 28
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 57 40
ÅDT fordon 2500 3300
Vägbredd (m) 5.6 4
ÅDT tung trafik 325 363
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 30
Mätår ÅDT 2003 2003
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Korsningen Ormestagatan/Bygärdesgatan/Hagmarksgatan. Refuger finns i tillfarterna. Körfältsbredden är 5,6 meter i den tillfart där det dynamiska farthindret är placerat. Farthinder endast i västergående riktning. obs: 2500 fordon passerar under 10-timmar

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Det dynamiska farthindret består av ett "betonghus". I huset är två parallella 3 m långa stålbalkar placerade. Farthindret aktiveras då hastigheten överskrider det tillåtna, 30 km/tim. Sensorer framför guppet registrerar farten och aktiverar guppet. Efte

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Mätningarna gäller bägge riktningar, dvs både över det dynamiska farthindret och vägkudden. Många bilister passerar överdrivet sakta. Om farthindret aktiveras väljer vissa att vänta tills det sänkts igen. I efterstudien har medelhastigheten minskat kra

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.