ID-nummer: | 040702T414 |
Kommun: | Örebro |
Väg nr./Gatunamn: | Ormestagatan |
År: | 2003 |
Kommentarer | ||
Effektiv metod för fartdämpning och bekväm för de som respekterar hastighetsgränsen. Nackdelen är den höga kostnaden. Från MC-håll har ibland hävdats att dynamiska farthinder kan vara farliga.. |
||
Övrig information | ||
Det dynamiska farthindret är en del av Örebros nollvisionsprojekt, och utförligare rapport finns. Kommunens kontaktperson är Göte Toftler. Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 47 | 28 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 57 | 40 |
ÅDT fordon | 2500 | 3300 |
Vägbredd (m) | 5.6 | 4 |
ÅDT tung trafik | 325 | 363 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 2003 | 2003 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Korsningen Ormestagatan/Bygärdesgatan/Hagmarksgatan. Refuger finns i tillfarterna. Körfältsbredden är 5,6 meter i den tillfart där det dynamiska farthindret är placerat. Farthinder endast i västergående riktning. obs: 2500 fordon passerar under 10-timmar |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Det dynamiska farthindret består av ett "betonghus". I huset är två parallella 3 m långa stålbalkar placerade. Farthindret aktiveras då hastigheten överskrider det tillåtna, 30 km/tim. Sensorer framför guppet registrerar farten och aktiverar guppet. Efte |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Mätningarna gäller bägge riktningar, dvs både över det dynamiska farthindret och vägkudden. Många bilister passerar överdrivet sakta. Om farthindret aktiveras väljer vissa att vänta tills det sänkts igen. I efterstudien har medelhastigheten minskat kra |