Exempelbanken
VGU Tätort - Avsmalning under järnväg med väjningsplikt vid möte

Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040719M432
Kommun: Hässleholm
Väg nr./Gatunamn: Norra Kringelvägen
År: 1996
Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Broar

Före Efter
ÅDT fordon 0 3900
Vägbredd (m) 0 3
Högsta tillåten hastighet (km/t) 0 50
Mätår ÅDT 0 2001
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Bilister får ta en lång omväg för att komma till andra sidan järnvägen. En bred cykeltunnel finns, men en biltunnel behövs också.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Man använder cykeltunneln för att skapa ett körfält för bilar. Passagen för bilister blir så smal att endast ett fordon får plats åt gången. Bilister och cyklister hålls åtskilda med räcke, pollare och kantsten. Alternativet till att ta av cykelvägen var

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Trotts att nästan 4000 fordon passerar avsmalningen varje dag har inga olyckor inträffat. Framkomligheten är förållandevis god. Acceptansen hos bilisterna är hög, då man är införstådd med att alternativet skulle vara att få ta en jätteomväg. Cyklisternas

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.