Exempelbanken
VGU Tätort - Säkrad övergång (1/6)

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040803M440
Kommun: Helsingborg
Väg nr./Gatunamn: Jönköpingsgatan/Örebrogatan
År: 2002
Kontaktpersoner: Martin Warmark
Kommentarer

Det har blivit lättare för gående att korsa körbanan och risken har minskat genom att körbanan blivit smalare. För att få ner fordonshastigheterna och öka säkerheten för gående borde t.ex. vägkuddar finnas i närheten av övergångsstället. Vägmarkeringar bör göras på gängse sätt för att överensstämma med vägmärkesförordningen, öka synbarheten och ge bättre ljushetskontrast. Gångytan på övergångsställen bör vara jämn med hänsyn till framkomligheten för rullstols- och rollatoranvändare.

Övrig information

En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 45 39
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 54 51
ÅDT fordon 5700
Vägbredd (m) 5 3
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 2001 2002
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Hastigheterna är för höga och det är svårt att ta sig över gatan. Höga flöden, främst vad gäller bilister. Ca 40 gående/timme.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Avsmalning av körbanan till ca 3 meter i båda riktningarna. Byter målat övergångsställe mot svart och vit betongsten. Avsmalnat genom att bredda trottoaren vid övergångsstället.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Avsmalningen gör det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Ungefär 80% av fotgängarna släpps fram av bilisterna. Betongstenen är med facit i hand inte en bättre lösning än vanlig asfalt med reflexmassa. Betongstenen får lätt sättningar, syns sämr

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.