ID-nummer: | 040803M442 |
Kommun: | Helsingborg |
Väg nr./Gatunamn: | Bergeliden/Magnus Erikssons Gata |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Martin Warmark |
Kommentarer | ||
Det har blivit lättare för gående att korsa körbanan och risken har minskat genom att körbanan blivit smalare. För att få ner fordonshastigheterna och öka säkerheten för gående borde t.ex. vägkuddar finnas i närheten av övergångsstället. Vägmarkeringar bör göras på gängse sätt för att överensstämma med vägmärkesförordningen, öka synbarheten och ge bättre ljushetskontrast. Gångytan på övergångsställen bör vara jämn med hänsyn till rullstols- och rollatoranvändare. Om den asfalterade remsan mellan betongplattorna och körbanan är cykelbana bör den utmärkas som cykelbana och korsas av övergångsställe där det finns övergångsställe över körbanan. Övergångsstället på bild 3 längs med Bergeliden saknar kant min 4 cm hög vinkelrätt mot gångriktningen. |
||
Övrig information | ||
En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 45 | 42 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 54 | 51 |
ÅDT fordon | 9500 | |
Vägbredd (m) | 6 | 3 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Höga hastigheter. Höga flöden av bilar och fotgängare. Ca 70 gående i timmen passerar gatan. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Avsmalning av körbanan till ca 3 meter i båda riktningarna. Byter målat övergångsställe mot svart och vit betongsten. Betongstenen syns sämre vid mörker, men framhäver annars övergångsstället tillsammans med avsmalningen. Avsmalnat genom att bredda trotto |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Avsmalningen gör det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Drygt 90% av fotgängarna släpps fram av bilisterna. Betongstenen är med facit i hand inte en bättre lösning än vanlig asfalt med reflexmassa. Betongstenen får lätt sättningar, syns sämre i |