ID-nummer: | 040803M444 |
Kommun: | Helsingborg |
Väg nr./Gatunamn: | Furutorpsgatan öster Carl Krooks gata |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Martin Warmark |
Kommentarer | ||
Det har blivit lättare för gående att korsa körbanan och risken har minskat genom att korsandet delats upp i två etapper med fordon i en körriktning i taget att ta hänsyn till. Fordonshastigheterna har sjunkit men har inte kommit i närheten av 30 km/h. För att få ner fordonshastigheterna och öka säkerheten för gående borde t.ex. vägkuddar finnas i närheten av övergångsstället. Vägmarkeringar bör göras på gängse sätt för att överensstämma med vägmärkesförordningen, öka synbarheten och ge bättre ljushetskontrast. Övergångsstället borde ha utmärkts med vägmärke på refugen så som gjorts på övriga övergångar med refuger i Exempelbanken från Helsingborg. Tydligheten borde vara konsekvent. Gångytan på övergångsställen bör vara jämn med hänsyn till rullstols- och rollatoranvändare. Bra med ramp och kant vinkelrätt mot gångriktningen förutsatt att kanten är minst 4 cm och 90-100 cm bred. |
||
Övrig information | ||
En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 51 | 40 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 62 | 49 |
ÅDT fordon | 6400 | |
Vägbredd (m) | 6 | |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Hastigheterna är höga och det är för svårt att ta sig över gatan. Höga flöden vad gäller bilister. Ca 25 gående/timme. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Avsmalning av körbanan till ca 3 meter i båda riktningarna. Byter målat övergångsställe mot svart och vit betongsten. Avsmalnat genom att placera en refug mellan körbanorna. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Avsmalningen gör det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Ungefär 90% av fotgängarna släpps fram av bilisterna. Betongstenen får lätt sättningar, syns sämre i mörker och kräver lager av fler material. |