Exempelbanken
VGU Tätort - Säker gångpassage

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040809AC449
Kommun: Skellefteå
Väg nr./Gatunamn: Brogatan-Klostergatan
År: 1996
Kontaktpersoner: Annika Nordkvist Bo Öhlund
Kommentarer

Körbanan verkar vara upphöjd i samma nivå som gångbanan vilket försvårar för gående och cyklande att förstå hur de skall bete sig gentemot fordonen på körbanan som de korsar. Att beskriva för barn (äldre, funktionshindrade och övriga) hur de skall bete sig rätt blir nästan omöjligt med tanke på att fordonsförarna säkert har ett varierande beteende. För synskadade behövs en tydlig avskiljning mellan körbana och gångbana. För synskadade är den minst 4 cm höga kanten vinkelrätt mot gångriktningen nödvändig oavsett om det finns ett övergångsställe eller inte. Delen med nollkant bör vara 90-100 cm bred (varken bredare eller smalare). Bättre hade varit att ha kuddar före eller efter den plats där gående och cyklande lämpligen korsar körbanan.

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 21
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 30
ÅDT fordon 1900 2000
Vägbredd (m) 6 6
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Skolväg som korsar gata i huvudnätet. Många oskyddade trafikanter, till stor del skolbarn, färdas längst Klostergatan (lokalgata). De passerar Brogatan (huvudgata) i plan.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Upphöjd korsning, genomgående gång- och cykelbana längst Klostergatan.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Den upphöjda korsningen ger låga hastigheter hos motorfordonen i korsningen, samtidigt får de som cyklar eller går en smidig passage utan nivåskillnader. En snygg korsning med kontrastrik beläggning och pollare. Klostergatan har blivit smalare eftersom de

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.