ID-nummer: | 040809AC449 |
Kommun: | Skellefteå |
Väg nr./Gatunamn: | Brogatan-Klostergatan |
År: | 1996 |
Kontaktpersoner: | Annika Nordkvist Bo Öhlund |
Kommentarer | ||
Körbanan verkar vara upphöjd i samma nivå som gångbanan vilket försvårar för gående och cyklande att förstå hur de skall bete sig gentemot fordonen på körbanan som de korsar. Att beskriva för barn (äldre, funktionshindrade och övriga) hur de skall bete sig rätt blir nästan omöjligt med tanke på att fordonsförarna säkert har ett varierande beteende. För synskadade behövs en tydlig avskiljning mellan körbana och gångbana. För synskadade är den minst 4 cm höga kanten vinkelrätt mot gångriktningen nödvändig oavsett om det finns ett övergångsställe eller inte. Delen med nollkant bör vara 90-100 cm bred (varken bredare eller smalare). Bättre hade varit att ha kuddar före eller efter den plats där gående och cyklande lämpligen korsar körbanan. |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 21 | |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 30 | |
ÅDT fordon | 1900 | 2000 |
Vägbredd (m) | 6 | 6 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Skolväg som korsar gata i huvudnätet. Många oskyddade trafikanter, till stor del skolbarn, färdas längst Klostergatan (lokalgata). De passerar Brogatan (huvudgata) i plan. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Upphöjd korsning, genomgående gång- och cykelbana längst Klostergatan. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Den upphöjda korsningen ger låga hastigheter hos motorfordonen i korsningen, samtidigt får de som cyklar eller går en smidig passage utan nivåskillnader. En snygg korsning med kontrastrik beläggning och pollare. Klostergatan har blivit smalare eftersom de |