ID-nummer: | 071030AB3383 |
Kommun: | Värmdö |
Väg nr./Gatunamn: | 222 |
År: | 2006 |
Kontaktpersoner: | Iraj Oraji |
Kommentarer | ||
Intressant försök att med enkla medel åstadkomma reverserande körfält. Utvärdering av försöket finns i VV Publ. 2006:134. |
||
Övrig information | ||
Ågärden genomfördes för att lösa ett framkomlighetsproblem på grund av allvarliga köproblem på sträckan och initierades av ett samråd med Värmdö kommun och Trafikantgruppen på Värmdö. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | Mätbil under högtrafik: 20 km/t (riktning Mölnvik-Ålstäket), 45 km/t (Ålstäket-Mölnvik) | Mätbil: 46 km/t (båda riktningar) |
ÅDT fordon | vinter :18000 sommar :28000 | vinter: 18000 sommar: 28000 |
Vägbredd (m) | 11,4 (3x3,3 + G-bana 1,5) | 11,4 (3x3,3 + G-bana 1,5) |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 70 | 50 |
Mätår ÅDT | 2006 | 2006 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
På Väg 222-Skärgårdsvägen mellan Mölnvik och Ålstäket var det stora framkomlighetsproblem med allvarliga köproblem såväl in mot Stockholm på morgonen som ut på eftermiddagen till Värmdö. Köerna kunde bli 4 km långa med många missnöjda bilförare. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Åtgärden genomfördes för att lösa framkomlighetsproblemen på sträckan. Lösningen gjordes inom befintligt vägområde. Manuellt skiftas de reversibla körfälten 2 ggr per dygn med flytt av ett barriärelement som anvisar bilisterna in i rätt körfält. Regelbund |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Succé från första dagen då köerna försvann. Nu planeras förbättringar på sträckan som påbörjas hösten 2007, med automatiska bommar vid ingången till körfälten, vilket gör att pinnarna tas bort. Styrning sker från Trafik Stockholm. |