Exempelbanken
MKB - Norrbotniabanan Umeå-Dåva


ID-nummer: 181012-3916
Län: Västerbottens län
År: 2017
Kontaktpersoner: Kaisa Malmqvist
Dokument MKB
Inarbetade åtgärder
Kommentarer

I avsnittet i MKB är det tydligt vilka åtgärder som ska utföras och vad som avses med begreppet inarbetade åtgärder. Det är tydligt vad som är juridiskt bindande (fastställs genom plankarta) och vilka åtgärder som i övrigt ska utföras. Det framgår också att en del åtgärder enbart är förslag till åtgärder som inte inarbetats i planförslaget och att dessa då inte har inkluderats i konsekvensbedömningarna. I många projekt kan det också finnas skyddsåtgärder för driftskedet utpekade i planbeskrivningen som utretts och som Trafikverket också avser att genomföra men som inte kan fastställas i plankartan. Dessa åtgärder bör också inkluderas i konsekvensbedömningarna. Generellt är det dock viktigt att åtgärder där det råder osäkerhet om genomförandet inte inkluderas i konsekvensbedömningar.

Ingress

Norrbotniabanan är en ny 27 mil kustnära järnväg mellan Umeå-Luleå som gör det möjligt att resa och transportera gods i hela landet. Med Norrbotniabanan förbättras kapaciteten avsevärt då den nya, moderna järnvägen går i en rakare sträckning nära kusten där Norrlands största städer finns. Den kommer att klara av tyngre laster och högre hastigheter vilket gynnar godstrafiken. Utsläppen av koldioxid beräknas minska med cirka 80 000 ton per år genom att flytta transporter från väg till järnväg. Exemplet är hämtat från MKB för järnvägsplan för sträckan Umeå-Dåva som är ca 12 km lång. Planen har föregåtts av en järnvägsutredning enligt Trafikverkets tidigare planeringsprocess vartefter korridorval har gjorts. Projektet har bedömts kunna innebära betydande miljöpåverkan.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.