ID-nummer: | 020627AB198 |
Kommun: | Tyresö |
Väg nr./Gatunamn: | Bollmoravägen |
År: | 1999 |
Kontaktpersoner: | Iraj Oraji |
Kommentarer | ||
Bra hastighetsreduktion uppnådd. Beträffande detaljutformning av vägkudde se VGU Tätort Kapitel 11 och figur 11-10. |
||
Övrig information | ||
Effects of Safety Measures for Pedestrians and Cyclists Crossing Facilities on Arterial Roads, Towliat, Mohsen, LU, 2001 Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 43 | 24 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 48 | 33 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 0 | 0 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 0 | 0 |
ÅDT fordon | 14000 | 14000 |
Vägbredd (m) | 0.0 | 0.0 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1997 | 1999 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Ett övergångsställe med två körfält i vardera riktningen som gav olyckor och tillbud. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Vägkudde är ett gupp som är fasat åt alla sidor. Tack vare detta kan bussar och tyngre fordon gränsla guppet, men biltrafiken är tvingad att med åtminstone två hjul passera guppet. Syftet är att få en likartad fartreduktion oberoende av fordonstyp. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Det blev lättare att ta sig över, gångpassagen utformades för bättre tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Milda vintrar gör det svårt att uttala sig om hur det fungerar på vintern. |