Exempelbanken
VGU Tätort - Vägkudde i anslutning till korsning eller gångpassage

Trafikplan

ID-nummer: 020627AB198
Kommun: Tyresö
Väg nr./Gatunamn: Bollmoravägen
År: 1999
Kontaktpersoner: Iraj Oraji
Kommentarer

Bra hastighetsreduktion uppnådd.  Beträffande detaljutformning av vägkudde se VGU Tätort Kapitel 11 och figur 11-10.

Övrig information

Effects of Safety Measures for Pedestrians and Cyclists Crossing Facilities on Arterial Roads, Towliat, Mohsen, LU, 2001 Sökord: Sektion tätort - gaturum

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 43 24
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 48 33
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 0 0
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 0 0
ÅDT fordon 14000 14000
Vägbredd (m) 0.0 0.0
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 1997 1999
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Ett övergångsställe med två körfält i vardera riktningen som gav olyckor och tillbud.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Vägkudde är ett gupp som är fasat åt alla sidor. Tack vare detta kan bussar och tyngre fordon gränsla guppet, men biltrafiken är tvingad att med åtminstone två hjul passera guppet. Syftet är att få en likartad fartreduktion oberoende av fordonstyp.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Det blev lättare att ta sig över, gångpassagen utformades för bättre tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Milda vintrar gör det svårt att uttala sig om hur det fungerar på vintern.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.