ID-nummer: | 020627C218 |
Kommun: | Enköping |
Väg nr./Gatunamn: | Stockholmsvägen |
År: | 2001 |
Kommentarer | ||
Väl utformad gatumiljö. Breda pollare kan ge siktproblem för barn. Beträffande ramputformning för önskad hastighet se VGU Tätort tabell 11-2. |
||
Övrig information | ||
Kontaktpersoner hos Enköpings kommun är gatuchef Mats Jonsson, 0171-252 66 och trafikingenjör Kjell Hansson, 0171-252 39. Sökord: Sektion tätort - gaturum; |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 52 | 32 |
ÅDT fordon | 5900 | 5900 |
Vägbredd (m) | 7.5 | 3.5 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 2000 | 2000 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Signalreglerat övergångsställe på "skolväg" till Korsängsskolan. Korsningspunkten är belägen på sträcka på Stockholmsvägen. Trafiksignalen blev påkörd och förstörd. Som ersättning valdes en fysisk åtgärd i form av avsmalning/sidoförskjutning i kombination |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Upphöjning, avsmalning och sidoförskjutning. Åtgärden beskrivs i situationsplan i bildbanken. Åtgärden består av avsmalning till K 3,5 meter, refuger på ömse sidor om avsmalningen tvingar bilförare till sidoförflyttning och hastighetsreduktion. Fyrhjuliga |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Efter att trafiksignalen blev nerkörd gjordes en provisorisk avsmalning med limmade kantstöd. Det blev en hel del kritik från bilsterna över den försämrade framkomligheten. Efter att åtgärden gjordes pertmanent med en estetiskt tilltalande miljö har kriti |