ID-nummer: | 020627D220 |
Kommun: | Flen |
Väg nr./Gatunamn: | Salstagatan |
År: | 2000 |
Kommentarer | ||
Bra och estetiska åtgärder för att signalera att 50-gatan blivit en 30-gata. Beträffande oeftergivliga föremål i rondellyta - se VGU Korsningar sid 141-142. |
||
Övrig information | ||
Närmare upplysning om objektet lämnas av Flens kommun, tel 0157-190 00. Objektet är ett av VMN:s demonstrationsprojekt i samarbete med kommuner. Utvärdering finns i VTI meddelande 930-2002, Demoprojekt Region Mälardalen. Rapporten finns under Dokument i menyraden överst på sidan. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 45 | 33 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 55 | 41 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 23 | |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 28 | |
ÅDT fordon | 1000 | 740 |
Vägbredd (m) | 8.0 | 6.0 |
ÅDT tung trafik | 35 | 17 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 2000 | 2001 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Salstagatan ligger i södra delen av Flens tätort. Gatans bredd och raka linje medförde höga hastigheter. På södra sidan av gatan ligger Söderskolan, vilket innebär att många elever passerar Salatsgatan varje dag. Ett övergångsställe fanns före åtgärd. Enl |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
På en sträcka av ca 400 meter dimensionerades gatan till en bredd av 4 meter. Körbanorna delades i mitten med två rader storgatsten, vilket innebär en asfalterad bredd i ett körfält på ca två meter. För att möjliggöra möte mellan andra fordonskombinatione |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Före-och Eftermätningar med avseende på hastighet, flöden, trafikantbeteenden, samspel mellan trafikantgrupper, framkomlighet, enkätundersökningar, miljöeffekter (utsläpp) finns att läsa i rapport från VTI. Åtgärden gav en minskning av den tunga trafiken |