Exempelbanken
VGU Tätort - 30 zon och Övergångsställe i Kisa

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 020701E229
Kommun: Kinda
Väg nr./Gatunamn: 34
År: 1998
Kontaktpersoner: Hans Sävenhed
Kommentarer

Beträffande ramplutningar för önkad hastighet se VGU Tätort Tabell 11-2. Beträffande utformning av övergångsställe för synskadade respektive rörelsehindrade se VGU Korsningar 7.4.1 och 7.4.5.

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Broar

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 46 34
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 54 36
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 47 34
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 54 34
ÅDT fordon 4900 4900
Vägbredd (m) 10 5.8
ÅDT tung trafik 450 450
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 30
Mätår ÅDT 1998 2000
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Riksvägsgenomfart. Sträckan är ca 600 m och belägen intill Stjärneboskolan samt vård-centralen. Många barn (~200 passager/dygn) passerar det signalreglerade övergångsstället på väg till skolan. Innan ombyggnationen har föräldrar varit upprörda och oroliga

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Upphöjning och avsmalning. Sträckan är markerad med avsmalnande väg, 30-skylt i vägbanan och varning för övergångsställe. 30-skyltarna är utformad som en 2 m hög båge försedd med sidomarkeringsskärm. ÖG är upphöjt och asfaltbelagt, 8 cm högt med 3 m rampe

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Hastighetsmätningar 1999 och 2000 visar att effekten håller i sig två år efter åtgärd. Mätning av väntetider för de gående barnen har gjorts vid två tillfällen, 000310 mellan 7.30 och 8.30 och 000606 mellan 12.00 och 14.00. Morgonmätningen gav en medelvän

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.