ID-nummer: | 020701E229 |
Kommun: | Kinda |
Väg nr./Gatunamn: | 34 |
År: | 1998 |
Kontaktpersoner: | Hans Sävenhed |
Kommentarer | ||
Beträffande ramplutningar för önkad hastighet se VGU Tätort Tabell 11-2. Beträffande utformning av övergångsställe för synskadade respektive rörelsehindrade se VGU Korsningar 7.4.1 och 7.4.5. |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Broar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 46 | 34 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 54 | 36 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 47 | 34 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 54 | 34 |
ÅDT fordon | 4900 | 4900 |
Vägbredd (m) | 10 | 5.8 |
ÅDT tung trafik | 450 | 450 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 1998 | 2000 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Riksvägsgenomfart. Sträckan är ca 600 m och belägen intill Stjärneboskolan samt vård-centralen. Många barn (~200 passager/dygn) passerar det signalreglerade övergångsstället på väg till skolan. Innan ombyggnationen har föräldrar varit upprörda och oroliga |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Upphöjning och avsmalning. Sträckan är markerad med avsmalnande väg, 30-skylt i vägbanan och varning för övergångsställe. 30-skyltarna är utformad som en 2 m hög båge försedd med sidomarkeringsskärm. ÖG är upphöjt och asfaltbelagt, 8 cm högt med 3 m rampe |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Hastighetsmätningar 1999 och 2000 visar att effekten håller i sig två år efter åtgärd. Mätning av väntetider för de gående barnen har gjorts vid två tillfällen, 000310 mellan 7.30 och 8.30 och 000606 mellan 12.00 och 14.00. Morgonmätningen gav en medelvän |