ID-nummer: | 020702BD245 |
Kommun: | Luleå |
Väg nr./Gatunamn: | väg 692 |
År: | 1998 |
Kommentarer | ||
Bredden 4 meter gör att cykel, moped och MC kan passera buss som i den ena riktningen står uppställd direkt framför övergångsstället. Avståndet buss - övergångsställe bör här vara 10 meter. En begränsning till 30 km/tim, en bredd av 3,25 meter (efter kontroll med driftansvarig/driftfordon) och en placering av bägge hållplatserna efter övergångsstället hade ökat trafiksäkerheten ytterligare. |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Sidoanläggningar; Broar |
||
Före | Efter | |
ÅDT fordon | 2800 | 2800 |
Vägbredd (m) | 8.0 | 10.4 |
ÅDT tung trafik | 200 | 200 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 70 | 50 |
Mätår ÅDT | 1997 | 1997 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Åtgärden är en del av en miljöprioritering genom Råneå. Innan ombyggnaden var hållplatserna utformade som en bussficka på ena sidan och endast en hållplatsstolpe utan ficka på andra sidan. Platsen var ostrukturerad och gående tog sig till hållplatsen från |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Syftet med åtgärden är att få en hastighetsdämpning och en mer strukturerad plats för bussar och gående. Åtgärden är utformad som en bred refug i mitten av vägen, vilket medför att fordonen minskar hastigheten och gör en sidoförskjutning för att passera. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Erfarenheterna av åtgärden är god. Körfälten mellan refug och trottoar var planerade till tre meters bredd men kunde inte göras smalare än fyra meter pga svårigheter vid snöröjning. Bilar kan ibland göra omkörningar på fel sida av refugen då en buss stann |