ID-nummer: | 020723F260 |
Kommun: | Eksjö |
Väg nr./Gatunamn: | Väg 33 |
År: | 2002 |
Kontaktpersoner: | Lotta Olsson |
Kommentarer | ||
Se även VGU Sektion tätort - gaturum, kapitel 11 Farthinder och Korsningar, kapitel 7 Detaljutformning, avsnitt GC-korsning |
||
Övrig information | ||
Objektet omfattar 2 ÖG och dessutom en hastighetssänkande utbyggnad vid en GC-utfart beläget väster om de två aktuella ÖG. ÖG närmast Eksjö = nr. 97, ÖG närmast Mariannelund = nr. 98. Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Väg- och gatuutrustning |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 54 | 46 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 63 | 56 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 55 | 47 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 65 | 55 |
ÅDT fordon | 2270 | 2270 |
Vägbredd (m) | 9 | |
ÅDT tung trafik | 310 | 310 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1998 | 1998 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Långsträckt samhälle med i princip bara genomfartstrafik på nationell stamväg. Det är otydligt vad som är början och slut på samhället, vilket gör att trafikanter inte saktar farten. Uppmätta medelhastigheter och 90:e percentiler är från ÖG nr 98. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Avsmaling och sidoförskjutning. Övergångsställena är avsmalnade och före och efter finns refuger för att åstadkomma en sidoförskjutning för att tvinga bilister till lägre hastighet. Avsmalningarna är 5 meter och refugerna ligger minst 15 meter ifrån, men |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Hastigheten är lägre, framför allt på den tunga trafiken. Synbarheten, dvs. att man ser övergångsstället, har ökat. Refuger och avsmalningar gör att samhället syns mer. Eftermätningar från ÖG, nr 98. |