ID-nummer: | 020829W279 |
Kommun: | Borlänge |
Väg nr./Gatunamn: | Sockenvägen-Tunagräns |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Anders Eklund |
Kommentarer | ||
Kostnadseffektiv lösning för att åstadkomma fartreduktion i korsning. Cirkulära gupp har dock tagits bort från VGU 2004 beroende på att lösningen på många håll skapat oklarhet om företrädesregler. Många trafikanter uppfattar korsningen som en cirkulationsplats. |
||
Övrig information | ||
Borlänge Energi Stadsmilj Sökord: Sektion tätort - gaturum; |
||
Före | Efter | |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Fyrvägskorning med två huvudgator. Ena gatan (Sockenvägen) ingår i huvudnätet för cykeltrafik med stora flöden cyklister mot centrum. Bilisterna på huvudgatorna kör fort. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Upphöjning. Mitt i korsningen har en cirkulär vägbula byggts för att få ned hastigheten i korsningspunkten. En cirkulär bula i korsning är en rund förhöjning som påminner om en rondell men som bara lämnar lite utrymme vid sidan för vattenavrinning m m. Dä |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Hastigheten i korsningspunkten har reducerats vilket medför att trafikanterna får längre tid för undanmanöver och att eventuella olyckor får lägre skadeföljd. |