Exempelbanken
VGU Tätort - Genomfart i mindre tätort som säkerhetsanpassats

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 020920O295
Kommun: Tranemo
Väg nr./Gatunamn: Lv 1728
År: 1998
Kontaktpersoner: Joakim Elfving
Kommentarer

Se även VGU - Sektion tätort - gaturum, kapitel 4 Separering av gående och cyklister och kapitel 11 Farthinder - Sektion landsbygd - vägrum, kapitel separering av gång och cykeltrafik -Korsningar kapitel 7 Detaljutformning, avsnitt GC-korsning

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 51 42
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 63 52
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) 53 41
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) 64 48
ÅDT fordon 1900 1900
Vägbredd (m) 9 6,5
ÅDT tung trafik 160 160
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 1998 1999
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Höga hastigheter på väg, med spridd bebyggelse inom långsträckt tätort och stor industri med tung trafik. Gångbana på ena sidan vägen på del av sträckan.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Cirkulationsplats, avsmalning, sidoförskjutning, tätortsport, och separat GC/bil. Målsättningen var att reducera hastigheterna, dock inte att uppnå så låga hastigheter som 30 km/h i GC-passagerna, annat än vid den centrala punkten i tätorten som utformade

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Boende upplever en högre trafiksäkerhet och trygghet. Vissa boende i omedelbar närhet av refugerna upplever dock ökad störning i form av buller efter ombyggnationen.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.