ID-nummer: | 020920O295 |
Kommun: | Tranemo |
Väg nr./Gatunamn: | Lv 1728 |
År: | 1998 |
Kontaktpersoner: | Joakim Elfving |
Kommentarer | ||
Se även VGU - Sektion tätort - gaturum, kapitel 4 Separering av gående och cyklister och kapitel 11 Farthinder - Sektion landsbygd - vägrum, kapitel separering av gång och cykeltrafik -Korsningar kapitel 7 Detaljutformning, avsnitt GC-korsning |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 51 | 42 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 63 | 52 |
Uppmätt medelhastighet lastbilar (km/t) | 53 | 41 |
Uppmätt hastighet lastbilar (90:e percentil) | 64 | 48 |
ÅDT fordon | 1900 | 1900 |
Vägbredd (m) | 9 | 6,5 |
ÅDT tung trafik | 160 | 160 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 1998 | 1999 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Höga hastigheter på väg, med spridd bebyggelse inom långsträckt tätort och stor industri med tung trafik. Gångbana på ena sidan vägen på del av sträckan. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Cirkulationsplats, avsmalning, sidoförskjutning, tätortsport, och separat GC/bil. Målsättningen var att reducera hastigheterna, dock inte att uppnå så låga hastigheter som 30 km/h i GC-passagerna, annat än vid den centrala punkten i tätorten som utformade |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Boende upplever en högre trafiksäkerhet och trygghet. Vissa boende i omedelbar närhet av refugerna upplever dock ökad störning i form av buller efter ombyggnationen. |