Exempelbanken
TRAST - Konfliktobservationsstudie på korsningen Götgatsbacken - Högbergsgatan

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 051018AB3146
Kommun: Stockholms stad
År: 2005
Kontaktpersoner: Jeffery Archer
Dokument Konfliktstudie Götgatsbacken (0,9 MB)
Bilaga konfliktstudie (152 KB)
Ingress

För att göra Götgatsbacken säkrare för alla trafikantslag har den signalreglerade korsningen vid Högbergsgatan byggts om. Syftet med förändringen är bland annat att skapa en bättre interaktion mellan alla trafikanter och att minska farten hos motorfordon.

Beskrivning

I arbetet med att göra Götgatsbacken i Stockholm säkrare för alla trafikantslag har den signalreglerade korsningen vid Högbergsgatan byggts om. Alla trafiksignaler i korsningen har släckts och hastighetssänkande åtgärder i form av väggupp har införts. Ett problem med den tidigare lösningen var det stora antalet fotgängare och cyklister som gick eller cyklade mot rött då fordonstrafiken hade företräde. Den tidigare situationen orsakade också mycket frustration, särskilt för förare som fick vänta länge för grönt ljus och sedan hade svårt att ta sig fram på grund av det höga antalet gång- och cykeltrafikanter som gick eller cyklade mot rött. Den tidigare trafiklösningen resulterade i ett stort antal farliga interaktioner mellan de olika trafikantgrupperna. Den nya lösningen syftar till att skapa en bättre interaktion mellan alla trafikanter, minska farten hos motorfordon och ge bättre framkomlighet genom en minskning av väntetiden. Utvärderingen genomförs i form av en före- och efterstudie där trafiksäkerhetssituationen före och efter ombyggnaden jämförs.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.