Exempelbanken
TRAST - Malmö stads trafiksäkerhetsprogram

Trafikplan
Trafikplan

Ingress

Malmö stads nya Trafiksäkerhetsprogram presenteras i två delar; en inventerings- och målsättningsdel samt en åtgärdsdel. Detta är den första delen, inventerings- och målsättningsdelen, som är en inventering och sammanställning av trafikskadade i Malmö och som mynnar ut i en sammanställning där ett antal viktiga insatsområden för trafiksäkerheten i Malmö pekas ut. Under projektarbetets gång har också viktiga mått eller indikatorer definierats. Den första delen är tagen av Tekniska nämnden 2005. Under våren 2006 kommer åtgärdsdelen att göras och Malmö stad räknar med att hela Trafiksäkerhetsprogrammet med åtgärdsdelen tas av Kommunfullmäktige under året.

Beskrivning

Programmet tar utgångspunkt i nollvisionen, det vill säga ingen i Malmö ska behöva dödas eller skadas svårt i trafiken. En central målsättning är att göra staden trygg och säker för alla som vistas i Malmö. I trafiksäkerhetsprogrammet har valts att enbart studera sjukhusrapporterade trafikskadade som dödats eller skadats svårt. De flesta (80 %) som skadats i Malmö är fotgängare som faller, så kallade singelolyckor. Vanligast är det att äldre kvinnor skadas. De flesta skadas på platser där mycket folk rör sig, till exempel på gågatan och i stadsdelscentra. Den näst vanligaste skadeorsaken är singelolyckor bland cyklister. Kollisionsolyckor är också vanliga bland cyklister, framför allt på det 4-fältiga huvudgatunätet. Detta är även en trafikmiljö där många fotgängare skadas i trafikolyckor. Mer än 40 % av alla fotgängare som skadats i kollisionsolyckor under åren 1999-2002 har skadats utmed det 4-fältiga huvudnätet för biltrafik. Antalet skadade mopedister har ökat de senaste åren och kan komma att öka ytterligare i framtiden eftersom mopedförsäljningen även i fortsättningen troligen kommer att ligga på en hög nivå. Omkring 50 % av de trafikanter som skadas gör det i de tre innerstadsdelarna Centrum, Västra Innerstaden och Södra Innerstaden. Malmös ökande befolkning, den ökande bil-, cykel-, och mopedtrafiken kan innebära att ännu fler skadas i trafikolyckor i Malmö. Andelen cyklister som använder hjälm är fortfarande låg jämfört med riket som helhet. Malmö har nära till kontinentens billigare utbud av alkohol vilket ytterligare bidrar till risken att antalet drog- och alkoholpåverkade bilförare ökar. Enligt beräkningar kostar bara de svårt trafikskadade Malmö stad varje år omkring 22 miljoner kronor.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.