ID-nummer: | 060104AB3222 |
Kommun: | Täby |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Sari Wallberg |
Dokument |
Trafiknätsanalys, utryckningnät, Täby kommun |
Ingress | ||
Trafiknätsanalyser enligt Lugna gatan är gjorda i de flesta kommuner i Sverige. I dessa analyser finns ofta en genomgång av utryckningsnäten med. I Täby är denna analys uppdelad på flera utryckningsnät. Först inleds analysen med att se vilka anspråk detta trafikslag ställer. |
||
Beskrivning | ||
Utryckningsfordon har anspråk dels på att nå alla målpunkter i kommunen och dels på att detta sker inom rimliga tidsramar. Eftersom utryckningsfordonen till största delen använder sig av samma nät som den övriga biltrafiken byggs trafiknätet upp på liknande sätt. Biltrafikens huvudnät motsvaras av de primära utryckningsvägarna vilka också sammanfaller till stora delar. Resterande utryckningsvägar består av övriga gator tillsammans med andra körbara ytor som gågator, vissa gc-banor och kvartersmark. På det primära utryckningsnätet är anspråket satt till en färdhastighet på minst 50 km/h och små fördröjningar vid högtrafik. Utryckningsvägarna bygger på förfrågningar till ambulanspersonal samt brandförsvar och polis. Generellt kan sägas att dessa inte sen tidigare hade några definierade primära utryckningsvägar och uppgifterna får behandlas därefter. Efter att ha kartlagt anspråken görs en bedömning av hur väl dessa tillgodoses. Utryckningstrafikens framkomlighet beror till största delen på de fördröjningar som uppstår i samband med korsningar. I högtrafik kan köerna vid vissa korsningar bli långa och påverka trafiken i ett stort område, korsningskapaciteter behandlas inte här. De mätningar av medelhastigheter som gjorts och som använts för att bedöma framkomligheten för biltrafiken tyder på att utryckningstrafiken har god framkomlighet mellan korsningar på större delarna av de primära utryckningsnäten. |