Exempelbanken
TRAST - Eslövs mål och visoner

Trafikplan

ID-nummer: 060105M3227
Kommun: Eslöv
År: 2005
Kontaktpersoner: Linda Dalundh
Ingress

I arbetet med Eslövs trafikstrategi har mål och visioner utarbetats genom en brainstorming-metod, alla idéer skrevs ner och sedan sorterades de upp i kategorierna visioner, mål och åtgärder. Ett förankringsarbete och utställning kommer att ske under våren och därefter kommer trafikstrategin att finnas tillgänglig här.

Beskrivning

Den övergripande visionen är: Eslöv utvecklas ständigt för att vara en attraktiv stad att bo och verka i. Stads- och trafikplaneringen bidrar till ökad attraktivitet och utvecklingen går i riktning mot ett mera hållbart transportsystem. Det kännetecknas av: ? Ökad valfrihet för resor och minskat bilberoende. ? Rättvis och jämställd fördelning av transportmöjligheter. ? Balanserad och hållbar utbyggnad. ? Effektiv och miljöanpassad användning av infrastruktur och fordon. ? God tillgänglighet för alla. ? Trygg och säker trafikmiljö. ? Vacker och trivsam stadsmiljö. Från Eslövs stadsbyggnadsprogram från 2003 hämtas följande mål: ? Öka stadens täthet där så är möjligt utan att andra stadskvalitéer försämras. ? Understöd stationens roll som en viktig knutpunkt och som resandecentrum. ? En satsning på gestaltning av såväl nya områden som äldre miljöer, men även av stadens förbifart och entréer. ? Anpassa ny bebyggelse och trafiksystem till stadens småskaliga karaktär. Med utgångspunkt i de nationella transportpolitiska målen har följande mål satts upp för trafiksystemet och trafikens omfattning: ? Mellan alla bostadsområden och centrum ska det finnas sammanhängande, gena gång- och cykelförbindelser med god standard. ? Den genomsnittliga hastigheten för busstrafiken ska öka från 21 km/h till 25 km/h. ? Andel av gångnätet som har god ytbeläggningsstandard ska öka från 33 % till 70 %. ? Andel av cykelnätet som har god ytbeläggningsstandard ska öka från 70 % till 80 %. ? Andel av gatunätet som har god ytbeläggningsstandard ska öka från 56 % till 80 %. ? Motorfordonstrafiken (trafikarbetet) per invånare ska ej öka och allra helst minska. ? Antalet resor med stadsbuss ska öka med ett visst antal procent %. ? Andelen av resorna till centrum som sker till fots, med cykel och med buss ska öka från 40 till 60 %. ? Andelen barn som blir skjutsade med bil till skolorna ska minska från ca 35 % till 20 %. Enligt målen för transportpolitiken och proposition Från patient till medborgare en nationell handlingsplan för handikappolitiken" har följande mål satts upp för tillgänglighetsarbetet: ? Viktiga stråk i staden Eslöv ska vara funktionshinderanpassade. ? Den genomsnittliga restidskvoten restid cykel/restid bil ska vara mindre än 2 för resor inom staden Eslöv. ? Andel hållplatslägen med funktionshinderanpassning ska öka från 19 % till ett visst antal procent. Följande mål har satts upp för trygghetsarbetet relaterat till trafikmiljön: ? Andelen gångtrafikanter som känner sig trygga i trafiken ska öka från ca 55 % till 70 %. ? Andelen cyklister som känner sig trygga i trafiken ska öka från drygt 40 % till 60 %. Nollvisionen ligger till grund för trafiksäkerhetsarbetet i Eslöv. Följande mål har satts upp: ? Ingen ska dödas och eller skadas allvarligt i trafiken. ? Antalet lindrigt skadade ska minska med 20 %. ? Andelen personer som är nöjda med trafiksäkerheten i stadskärnan ska öka från knappt 40 % till 60 %. ? Andelen personer som använder cykelhjälm ska öka från 17 % till 30 %. Utifrån nationella och lokala mål för miljön har följande mål satts upp för trafikens miljöpåverkan: ? Utsläppen av CO2 per invånare ska minska med 15 %. ? Användningen av alternativa bränslen ska öka från 2 % till ett visst antal procent. ? En viss andel av gatorna som är utsatta för högre bullernivåer än 60 dB(A) ska åtgärdas.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.