Exempelbanken
VGU Tätort - Cirkulärt farthinder

Trafikplan

ID-nummer: 030226M324
Kommun: Sjöbo
Väg nr./Gatunamn: Norregatan
År: 2002
Kommentarer

Kostnadeffektiv lösning för att åstadkomma fartreduktion. Cirkulärt gupp har dock tagits bort ur VGU 2004 beroende på att lösningen på många håll skapat oklarhet om företrädesregler. En del trafikanter uppfattar lösningen som en cirkulationsplats. Gångpassage utan övergångsställe.

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar; Broar

Före Efter
Vägbredd (m) 8
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 0
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Huvudled med väjningsplikt för anslutande vägar. Fyrvägskorsning med höga hastigheter och bullrig miljö. Villaområde blandat med flerfamiljshus. Längsgående GC- led utan angivna korsningspunkter.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Sänkt färdhastighet och förbättra trafikmiljön för boenden i närområdet. Upphöjning. Säkrade upphöjda korsningspunkter för oskydade trafikanter, beläggning grå/röd betongsten. Cikelformat (dim 10 m) upphöjt farthinder (5-12 cm) i fyrvägskorsningen. Väjnin

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.