ID-nummer: | 070131M3350 |
Kommun: | Ängelholm |
Väg nr./Gatunamn: | Gåsahalsvägen |
År: | 2006 |
Kontaktpersoner: | Ann-Kristin Wiinberg Tommy Wiberg |
Kommentarer | ||
Intressant lösning med gupp enbart mot färdriktningen vilket minskar obehagen för bla kollektivtrafiken. Beträffande lämpliga ramplängder för att nå önskvärd fartreduktion se VGU Tätort tabell 11-2. |
||
Övrig information | ||
Hastighetsmätningen är gjord ca 50 m öster om övergången (både innan och efter utförd åtgärd). |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 47 | 35 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 58 (85 percentil) | 44 (85 percentil) |
ÅDT fordon | 1000 | 850 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 2005 | 2006 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Gåsahalsvägen korsas av en gång- och cykelväg (skyltat övergångsställe för fotgängare). Korsningen är på en raksträcka. Fordon på Gåsahalsvägen lämnade sällan gående företräde. Cyklister hade cykelfållor som de skuller passera. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Korsningen har höjts upp och handikappanpassats (ramp för rullstolar och markerad kant för synskadade). Den är fortfarande skyltad som övergångsställe. Cykelfållorna har tagits bort. Upphöjningen har gjort så att fordon har väjning mot övergången. Fordon |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Övergången upplevs positivt för oskyddade trafikanter. Kollektivtrafiken har problem om det bir för branta gupp/ramper. Denna utformning har kollektivtrafiken accepterat och tycker den är bra, då den enbart får en tvär höjd upp och därefter är avfasningen |