ID-nummer: | 071030AB3385 |
Kommun: | Järfälla |
Väg nr./Gatunamn: | Enköpingsvägen |
År: | 2004 |
Kontaktpersoner: | Ebrahim Khajeh Zadeh |
Kommentarer | ||
Intressant lösning för att åstadkomma fartdämpning. Se även VGU Tätort moment 11.1.4 Sidoförskjutning. Beträffande detaljutformning av busshållplats för funktionshindrade se VGU Sidoanläggningar moment 1.1.6. och VV Publ. Busshållplatser-exempel råd och detaljer. |
||
Övrig information | ||
Problemet med de höga hastigheterna på Enköpingsvägen och situationen i samband med gående till och från busshållplatsen identifierades i arbetet med kommunens trafiknätsanalys där synpunkter framkommit från allmänheten. |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 62 | 58 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 70 | 66 |
ÅDT fordon | 8600 | 8200 |
Vägbredd (m) | 11 | 9,5 |
ÅDT tung trafik | 1375 | 1065 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 70 | 50 |
Mätår ÅDT | 2003 | 2005 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Problem med höga hastigheter och dålig sikt på sträckan. Olyckor med svår skadeföljd har inträffat. Många går över vägen trots att det finns en GC-tunnel, övergångsställe saknas. Det är många skolbarn som åker buss från denna hållplats som ligger ca 400 m |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Fartdämpande åtgärder på Enköpingsvägen genom lång avsmalning med sidoförskjutningar i korsningen vid Galgbacken. Sänkning av högsta tillåtna hastighet till 50 km/tim. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Åtgärden i kombination med hastighetssänkningen har inneburit att medelhastigheten har sänkts och att sikten har förbättrats. Vissa negativa synpunkter kom in från allmänheten under de första månaderna. De sista 2,5 åren har dock inga klagomål alls inkomm |