Exempelbanken
TRAST - Norrköpings trafikstrategi Kommunikationsprogram för staden

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 090322E3436
Kommun: Norrköping
År: 2002
Kontaktpersoner: Martin Schmidt
Dokument Vision 2030
Det goda livet i Norrköping
Trafistrategi Norrköping
Länkar Vision 2030
Ingress

Norrköping antog 2002 en trafikstrategi för staden trafiksektor (kommunikationsprogram), där man beskrev hur man ville att transporterna i Norrköping skulle utveckla sig samlat under de kommande åren. Trafikstrategin har en tydlig plats i Norrköpings Vision 2030, för hur arbetet med trafik och trafikanter skall utveckla sig mer konkret enligt visionen.

Beskrivning

I Norrköping har ett antal program tagits fram, dessa syftar tillsammans till att inrikta kommunens arbete mot hållbar utveckling. Ett av dessa program är Kommunikationsprogram för staden, Norrköpings trafikstrategi. Trafikstrategin antog av fullmäktige under 2002, och syftar till att trafiksystemens uppbyggnad ska främja en hållbar utveckling, och att utformningen skall bidra till ett hänsynsfullt och miljöanpassat beteende. I avdelningen om mål och visioner fastställer man att trafikplaneringen måste inriktas på att försöka påverka trafikanternas val av färdmedel. 1997 antog Norrköping Målbild 2010, som beskrev hur man ville att Norrköping skulle se ut i framtiden. 2008 antogs en uppdaterad vision, Vision 2030, som skall inrikta det nuvarande och kommande arbetet. Visionen är uppdelad i fem underområden, där ett av dessa kallas Norrköping, en viktig del av regionen. Där understryks hur viktigt staden tycker att det är med goda kommunikationer, universitet och företagsvärld i samverkan. Man formulerar också att hållbara transporter, med kollektivtrafik i fokus, är ett högt prioriterat område för Norrköpings kommun, samt att kommunen även tidigare har arbetat med dessa frågor. För att dessa ambitioner skall bli till verklighet, är det av stor vikt att staden har en trafikstrategi, som i Norrköping kallas för Kommunikationsprogram för staden. Styrdokumentet har följande uppbyggnad: ? Mål och visioner. ? Problem och motstående intressen. ? Idéer om vad som kan göras. Behandlas med följande delområden: gångtrafik, cykeltrafik, kollektivtrafik, biltrafik och parkering samt godstransporter. ? Förslag. Mer konkreta idéer om hur t.ex. nya cykelstråk kan dras. ? Konsekvenser och vad som krävs för att nå målen. ? Förankring (samråd) ? Genomförande och kostnader TRAST understryker vikten av förankring i planeringsarbetet, för att processen skall kunna fortskrida och man skall nå resultat. Norrköping genomförde en i kommunen uppmärksammad utställning, med relativt många besökare. Utställningen bestod av två delar, den ena med ljud och bild och den andra i mer traditionell utställningsform. Utställningen beskrev bl.a. de problem och ambitioner som låg till grund för trafikstrategin (kommunikationsprogrammet).

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.