Exempelbanken
TRAST - Skellefteå årets stadskärna 2006

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

Ingress

För att målmedvetet och på en kort tid byggt en grund för centrumutveckling tilldelades Skellefteå priset Året stadskärna 2006 av organisationen Svenska stadskärnor. Bland de betydande förbättringarna märks ökat handelsutbud, bättre samarbete mellan stadens aktörer samt integration av handeln med de kulturella utbuden och turismen.

Beskrivning

Skellefteås medvetna arbete för att öka stadskärnans och stadens attraktivitet gjorde att de 2006 fick ta emot priset Årets stadskärna av organisationen Svenska stadskärnor. Vid sent 1990-tal var det tydligt att arbetstillfällen och kapital lämnade kommunen. Representanter för fastighet och handelsbranschen gjorde kampanjen Nu eller aldrig 2002, för att minska den negativa utvecklingen. Huvudmålen var att förbättra stadens interna och externa kommunkation, samt förbättra stadens attraktivitet. En probleminventering gjordes, denna visade på ett antal brister som behövde åtgärdas för att öka stadens attraktivitet. Bland bristerna fanns avsaknaden av centrumledning, outvecklad handel och låg stolthet hos lokala innevånare (oberoende attitydundersökning). 2003 bildades Skellefteå Erbjuder AB, Skellefteås första centrumbolag. Bolaget ägs gemensamt av de två föreningarna Centrumgruppen AB samt Fastighetsägare i Skellefteå AB. Kommunen är inte delägare, men är representerad som två adjungerade styrelsemedlemmar. Skellefteå Erbjuder formulerade en vision för staden: Skellefteå, ett attraktivt charterresemål i Europa. Man fann att staden skulle stärkas mest genom inte endast jobba med centrumkärnans, utan med hela stadens utveckling. Skellefteå hade vid tidpunkten inget starkt externt köpcentrum. Vid 2006 har omfattande renoveringar av olika fastighetsbestånd skett, Skellefteås externa köpcentrum Solbacken har invigts och turismen har ökat. Handelsindex har förbättrats från 87 till 90. De problem som uppdagades vid den första analysen 2003 har minskat. Skellefteå har en medveten handlingsplan för stadsutveckling, som syftar till att utveckla staden som destination för perioden 2006-2009. Där är viktiga faktorer handel och turism, och Skellefteå har där¬med visat långsiktiga ambitioner med existerande handlingsplaner (utvecklingen av staden som ett intressant charterresemål). Som ytterligare ett steg i utvecklingen av ett brett samarbete mellan näringsliv och kommun bildades år 2008 ett destinationsbolag, Destination Skellefteå. Bakom det nya destinationsbolaget står Till¬växt¬¬kontoret (Skellefteå kommun) och Skellefteå Erbjuder. Destination Skellefteå vänder sig till organisationer, företag och myndigheter inom Skellefteåregionen som i sina verksamheter har nytta av en ökad tillväxt samt utveckling av Skellefteå som destination. Destinationsbolaget ingår som en del av flera delar i en ny strategisk plan för utveckling av turist-näringen i Skellefteåområdet. Fokus ligger på samordning av för¬säljning och marknadsföring av Skellefteå som turist- och handelsstad. Alla delar handel, transport, boende, shopping, aktiviteter ska samordnas för att skapa ett turistiskt system som fungerar.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.