Exempelbanken
VGU Tätort - Upphöjd gång- och cykelpassage på huvudgata

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 030623E346
Kommun: Norrköping
Väg nr./Gatunamn: Södra Promenaden/Vasaleden
År: 1999
Kommentarer

Effektiv åtgärd för att öka tillgängligheten för gående och cyklister. Passagen är inte ett övergångställe. Stenläggning kan var ett problem för personer med rullstol eller rullator. Ett stråk med jämn beläggning kan underlätta för dem. Synskadade kan behöva ett 4 cm högt kanstöd för att kunna orientera sig över passagen.

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Korsningar

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 18
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 23
Buller ekv. nivå dB (A) 64,5 63,6
ÅDT fordon 15200 14400
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 1998 2001
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Där Vasaleden passerar över Södra Promenaden finns en gång- och cykelöverfart. Södra Promenaden är en huvudgata. Vasaleden är en del av ett huvudstråk för gång- och cykeltrafiken. Innan åtgärden var överfarten signalreglerad med en smal mittrefug. Gång- o

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Upphöjning, Gång eller cykelpassage, Handikappsanpassning, Attraktiva GC-vägar. Gång- och cykelöverfarten har försetts med en upphöjning samt en refug. Körfälten är 3,5 m respektive 3,6 m breda och refugen är 2,3 m bred.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Ett konsultföretag gjorde under 2002 en utvärdering av en del av de trafiksäkerhetsåtgärder som gjorts i Norrköping. En av platserna som studerades var den här gång- och cykelpassagen. Eftersom inga hastighetsmätningar är gjorda före åtgärden är det svårt

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.