ID-nummer: | 031031M360 |
Kommun: | Helsingborg |
Väg nr./Gatunamn: | Dalhemsvägen 63,65,67,69,71 |
År: | 2000 |
Kontaktpersoner: | Agneta Hyberg |
Kommentarer | ||
En mycket bra åtgärd som främst ökar de boendes (många funktionshindrade och äldre) tillgänglighet till busstrafiken. Nackdelen med en sned busspassage över vägen har man löst med 30 km/tim, farthinder som inte bussen behöver passera och "lämna företräde" för bilisterna. Dessa åtgärder prioriterar bussen på ett efterstävansvät sätt. Att hållplatstypen, som mer liknar en bussgata, inte finns med i VGU visar bara att det finns många bra alternativa lösningar på trafikproblem. |
||
Övrig information | ||
Projektet är avgränsat till att omfatta ett stort huskomplex på Dalhem; Dalhemsvägen 63, 65, 67, 69 och 71. Huskomplexet inrymmer sammanlagt 196 lägenheter, varav ett flertal är handikappanpassade. Ett hundratal boende är över 65 år och ca 90 personer hade vid projektets början färdtjänst. Inom huskomplexet finns gemensamhetslokaler, daglig verksamhet, frisör, blomsterbutik och en mindre jourbutik. Många av de boende befinnner sig i gränslandet mellan att behöva färdtjänst och att kunna klara sig på egen hand (kanske med rullstol eller med hjälp av en rullator). Se även Handikappanpassning Dalhem 1 och 3. Sökord: Sidoanläggningar; Väg- och gatuutrustning; Broar |
||
Före | Efter | |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 30 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Tidigare fanns det två hållplatslägen vid varsin sida om en bred gata. För att förflytta sig mellan husentrén, som ligger en våning upp, och till en hållpalts på samma sida var man tvungen att ta rampen som saknade en ordentliga vilplan. För att förflytta |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Se bilder |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Se bilder |