Exempelbanken
MKB - Miljökonsekvensbeskrivning tillhörande järnvägsplan för Södertunneln – tunnel för Västkustbanan söder om Helsingborg C


ID-nummer: 111128-3627
Län: Skåne län
År: 2010
Kontaktpersoner: Irene Lingestål
Dokument Avsnitt 4.2 om avgränsning
Bilaga 1 till MKB (om avgränsning)
Fullständig MKB
Kommentarer

Exemplet visar en avgränsning av MKB som redovisar flera olika perspektiv kopplat till avgränsning samt motiven för avgränsningen av miljöaspekter. Avgränsning i rum, sak och tid görs i avsnitt 4.2 ”Avgränsning och omfattning” i exemplet. I avsnittet beskrivs även avgränsningen mot den kommunala planeringen (fördjupad översiktplan samt detaljplaner) och de indirekta effekter som kan uppstå av den stadsutveckling som Södertunneln ger upphov till. Intressant är att avgränsningen av miljöaspekter delas in efter bygg- respektive driftsskede och att dessa avgränsningar tydliggörs i figurer på sid 41. I Bilaga 1 finns en sammanställning i en matris över hur miljöaspekter har hanterats i processen. Matrisen utgör ett lättillgängligt och överskådligt sätt att redovisa hur man arbetat med avgränsningen. Ett bra exempel för avgränsning av miljöaspekter i matris finns även på sid 15 i Trafikverkets Handbok Miljökonsekvensbeskrivning för vägar och järnvägar Metodik (publikation 2011:090). Handboken finner man under fliken dokument på Exempelbankens startsida.

Beskrivning

Södertunneln är både ett järnvägsprojekt och ett stadsbyggnadsprojekt som planeras för att kunna förtäta och förnya centrala södra Helsingborg. Järnvägen i centrala Helsingborg har medfört ett vägnät som breder ut sig över området med broar över eller under järnvägen. Stora områden skärs av och har dålig tillgänglighet. En förläggning av Västkustbanan i tunnel söder om Helsingborg C, Södertunnelprojektet, är en förutsättning i den stora stadsomvandling som kallas H+. Södertunneln kommer medföra att stora områden i centrala södra Helsingborg kan utvecklas från underutnyttjade, äldre industriområden till attraktiva stadskvarter. Projektet är i järnvägsplaneskedet och planens genomförande kan antas medföra betydande miljöpåverkan.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.