Exempelbanken
VGU Tätort - Handikappanpassat övergångsställe och busshållplatser

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040117C377
Kommun: Uppsala
Väg nr./Gatunamn: S:t Johannesgatan
År: 2000
Kommentarer

Åtgärderna har ökat tillgängligheten för oskyddade trafikanter och är i huvudsak bra. Stopphållplatsen passar väl in i denna trafikmiljö men refugen bör vara längre. Platåguppet bör dessutom vara bussanpassat, d v s vara längre, ha flacka ramper och inte ha gatsten i ramperna. Detta för att busstrafiken är känslig för gupp och ojämna sättningar. Hållplatsernas plattformar bör vara högre och förses med t ex vita kontrasterande plattor. Att cykelbanor dragits bakom plattformarna är bra. Utifrån dagens kunskap har ledstråken för blinda och synsvaga brister. Sinusplattor ska inte användas på kör- och cykelbanor och man kan med fördel nyttja t ex asfaltkant mot gräs som naturligt ledstråk. Vid vinkeländringar bör släta valplattor användas och vid körbanekanter bör varningsplattor användas istället för sinusplattor. Exemplet, som visar en signalreglerad gångpassage, skulle kanske ännu hellre vara ett signalreglerat övergångsställe. Bilderna skvallrar om dåliga markeringar och ljushetskontraster, men det kan ju vara annorlunda i dagens verklighet.

Övrig information

För närmare information om objektet, kontakta Uppsala kommun, tel 018-727 40 00.

Före Efter
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 30
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Kungsgärdets Center är beläget vid S:t Johannesgatan i ett område med studentbostäder och universitetsinstitutioner. I Centret har landstinget samlat hebilitering och rehabilitering, hör-, syn, och tolkcentral samt en vårdcentral. Här finns också handikap

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Anpassning av gatumiljön genom flyttning och handikappanpassning av två busshållplatser samt anläggande av upphöjd gångpassage med mittrefug och gångsignalanläggning. Ledstråk leder från bussdörr till entrépunkt vid centret. Ena busshållplatsen är lokali

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Platsen har anpassats till funktionshindrades behov samt fått en tydligare uppdelning av funktioner för gång- och cykeltrafik. Förutom omgestaltningen av platsen med ramper, sinusplattor etc. har andra åtgärder vidtagits såsom ljudfyrar vid entréerna och

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.