Exempelbanken
VGU Tätort - Genomfartsled blir attraktiv stadsgata

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040722AC435
Kommun: Umeå
Väg nr./Gatunamn: Storgatan
År: 2002
Kommentarer

Att införa kantstensparkering på en såpass kraftigt trafikerad gata innebär ökade risker ur trafiksäkerhetssynpunk. Därför är det viktigt att säkra en låg hastighet i denna typ av lösning. Om det lyckas innebär ett sådant förändringsprojekt väsentliga attraktivitet, stadsmässighet och tillgänglighet.

Övrig information

Sökord: Sektion tätort - gaturum; Väg- och gatuutrustning

Före Efter
ÅDT fordon 10 000
Vägbredd (m) 12 6,5
Högsta tillåten hastighet (km/t) 0 30
Mätår ÅDT 0 2003
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Den del av Storgatan som byggts om ligger i Centrala Stan i Umeå. Gatan ligger i den så kallade centrumfyrkantens sydvästra del parallellt med älven. Under mitten av 1900-talet breddades Storgatan för att ge utrymme åt den ökande biltrafiken. Gatan fick d

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Målsättningen med ombyggnaden var att återskapa en gata med rötter i den historiska, björkplanterade "Umeågatan" och samtidigt åstadkomma en trivsam, säker och lugn stadsmiljö med plats för ett ökat stadsliv och en förbättrad tillgänglighet till butikerna

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

En enkätundersökning gjordes 2003 och ca 80% av de tillfrågade tyckte att stadsbild och estetik hr förbättrats. Bilisterna visade sig vara mest nöjda med ombyggnaden, tätt följda av de gående. Cyklisterna är inte lika nöjda men ändå tycker 58% av dem att

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.