ID-nummer: | 040722AC435 |
Kommun: | Umeå |
Väg nr./Gatunamn: | Storgatan |
År: | 2002 |
Kommentarer | ||
Att införa kantstensparkering på en såpass kraftigt trafikerad gata innebär ökade risker ur trafiksäkerhetssynpunk. Därför är det viktigt att säkra en låg hastighet i denna typ av lösning. Om det lyckas innebär ett sådant förändringsprojekt väsentliga attraktivitet, stadsmässighet och tillgänglighet. |
||
Övrig information | ||
Sökord: Sektion tätort - gaturum; Väg- och gatuutrustning |
||
Före | Efter | |
ÅDT fordon | 10 000 | |
Vägbredd (m) | 12 | 6,5 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 0 | 30 |
Mätår ÅDT | 0 | 2003 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Den del av Storgatan som byggts om ligger i Centrala Stan i Umeå. Gatan ligger i den så kallade centrumfyrkantens sydvästra del parallellt med älven. Under mitten av 1900-talet breddades Storgatan för att ge utrymme åt den ökande biltrafiken. Gatan fick d |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Målsättningen med ombyggnaden var att återskapa en gata med rötter i den historiska, björkplanterade "Umeågatan" och samtidigt åstadkomma en trivsam, säker och lugn stadsmiljö med plats för ett ökat stadsliv och en förbättrad tillgänglighet till butikerna |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
En enkätundersökning gjordes 2003 och ca 80% av de tillfrågade tyckte att stadsbild och estetik hr förbättrats. Bilisterna visade sig vara mest nöjda med ombyggnaden, tätt följda av de gående. Cyklisterna är inte lika nöjda men ändå tycker 58% av dem att |