Exempelbanken
VGU Tätort - Säkrad övergång (2/6)

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040803M441
Kommun: Helsingborg
Väg nr./Gatunamn: Carl Krooksgata / Gamla torg
År: 2001
Kontaktpersoner: Martin Warmark
Kommentarer

För att få ner fordonshastigheterna och öka säkerheten för gående borde t.ex. vägkuddar finnas i närheten av övergångsstället. Vägmarkeringar bör göras på gängse sätt för att överensstämma med vägmärkesförordningen, öka synbarheten och ge bättre ljushetskontrast. Gångytan på både gångbanor, övergångsställen och andra ytor där gående avses korsa körbanor bör vara jämn med hänsyn till framkomligheten för rullstols- och rollatoranvändare.

Övrig information

En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 33 34
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 39 44
ÅDT fordon 8100
Vägbredd (m) 6 3
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Höga hastigheter. Höga flöden av bilar och fotgängare. Cirka 130 fotgängare/timme passerar.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Avsmalning av gatan genom att bredda trottoaren just vid övergångsstället. Byta ut det målade övergångsstället mot betongsten i svart och vitt. Ta bort refugen.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Hastigheten har inte sjunkit, däremot släpps 90% av fotgängarna fram. Avsmalningen gör det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Betongstenen är med facit i hand inte en bättre lösning än vanlig asfalt med reflexmassa. Betongstenen får lätt sättni

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.