ID-nummer: | 040803M443 |
Kommun: | Helsingborg |
Väg nr./Gatunamn: | Regementsvägen |
År: | 0 |
Kontaktpersoner: | Martin Warmark |
Kommentarer | ||
Vägmarkeringar bör göras på gängse sätt för att överensstämma med vägmärkesförordningen, ge bättre ljushetskontrast och samma synbarhet som innan åtgärden. Gångytan på övergångsställen bör vara jämn med hänsyn till rullstols- och rollatoranvändare. Hur tillgängligt övergångsstället är för funktionshindrade resp. hur synbarheten är under mörker framgår inte. |
||
Övrig information | ||
En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 36 | 30 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 40 | 38 |
ÅDT fordon | 4500 | |
Vägbredd (m) | 4,5 | 3 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Hastigheterna är något höga och det kan vara svårt att ta sig över gatan. Ca 30 gående/timme. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Avsmalning av körbanan till ca 3 meter i båda riktningarna. Byter målat övergångsställe mot svart och vit betongsten. Avsmalnat genom att bredda trottoaren vid övergångsstället. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Avsmalningen gör det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Mer än 90% av fotgängarna släpps fram av bilisterna. Betongstenen får lätt sättningar, syns sämre i mörker och kräver lager av fler material än asfalt med reflexmassa. |