ID-nummer: | 040803M445 |
Kommun: | Helsingborg |
Väg nr./Gatunamn: | Carl Krooks gata vid OJ! |
År: | 2001 |
Kontaktpersoner: | Martin Warmark |
Kommentarer | ||
Det har blivit lättare för gående att korsa körbanan och risken har minskat genom att korsandet delats upp i två etapper med fordon i en körriktning i taget att ta hänsyn till. För att få ner fordonshastigheterna och öka säkerheten för gående borde t.ex. vägkuddar finnas i närheten av övergångsstället. Det finns en ansats till ramp för att underlätta för rullstols- och rollatoranvändare att korsa körbanan. Rampen borde ha en lutning på max 1:12 och bredden 90-100 cm. Kanten i övrigt bör vara minst 4 cm hög. |
||
Övrig information | ||
En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum |
||
Före | Efter | |
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) | 33 | 32 |
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) | 40 | 42 |
ÅDT fordon | 8100 | |
Vägbredd (m) | 6 | 3 |
Högsta tillåten hastighet (km/t) | 50 | 50 |
Mätår ÅDT | 0 | 0 |
Före åtgärd (Beskrivning av platsen) | ||
Hastigheterna är höga och det är svårt att ta sig över gatan. Höga flöden både vad gäller bilister och fotgängare. Ca 90 gående/timme. |
||
Åtgärd (Beskrivning av åtgärden) | ||
Avsmalning av körbanan till ca 3 meter i båda riktningarna. Avsmalnat genom att placera en refug mellan körbanorna. |
||
Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter) | ||
Hastigheterna sänks inte, däremot gör avsmalningen det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Över 90% av fotgängarna släpps fram av bilisterna. I referensövergångarna släpps 35-50% fram. Betongstenen får lätt sättningar, syns sämre i mörker och k |