Exempelbanken
VGU Tätort - Säkrad övergång (6/6)

Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 040803M445
Kommun: Helsingborg
Väg nr./Gatunamn: Carl Krooks gata vid OJ!
År: 2001
Kontaktpersoner: Martin Warmark
Kommentarer

Det har blivit lättare för gående att korsa körbanan och risken har minskat genom att korsandet delats upp i två etapper med fordon i en körriktning i taget att ta hänsyn till. För att få ner fordonshastigheterna och öka säkerheten för gående borde t.ex. vägkuddar finnas i närheten av övergångsstället. Det finns en ansats till ramp för att underlätta för rullstols- och rollatoranvändare att korsa körbanan. Rampen borde ha en lutning på max 1:12 och bredden 90-100 cm. Kanten i övrigt bör vara minst 4 cm hög.

Övrig information

En av sex säkrade övergångar i ett projekt där man försöker öka samspelet mellan bilister och oskyddade trafikanter genom avsmalningar istället för upphöjningar. Sökord: Sektion tätort - gaturum

Före Efter
Uppmätt medelhastighet personbilar (km/t) 33 32
Uppmätt hastighet personbilar (90:e percentil) 40 42
ÅDT fordon 8100
Vägbredd (m) 6 3
Högsta tillåten hastighet (km/t) 50 50
Mätår ÅDT 0 0
Före åtgärd (Beskrivning av platsen)

Hastigheterna är höga och det är svårt att ta sig över gatan. Höga flöden både vad gäller bilister och fotgängare. Ca 90 gående/timme.

Åtgärd (Beskrivning av åtgärden)

Avsmalning av körbanan till ca 3 meter i båda riktningarna. Avsmalnat genom att placera en refug mellan körbanorna.

Efter åtgärd (Effekter och erfarenheter)

Hastigheterna sänks inte, däremot gör avsmalningen det lättare för fotgängare att ta sig över gatan. Över 90% av fotgängarna släpps fram av bilisterna. I referensövergångarna släpps 35-50% fram. Betongstenen får lätt sättningar, syns sämre i mörker och k

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.