Exempelbanken
TRAST - Planering för hållbart resande i exploateringsområden med stöd av TRAST

Trafikplan

Ingress

Pilotstudien för Vistabergs allé i Huddinge kommun har undersökt vilka indikatorer som är lämpliga att använda vid planeringen av ett nytt exploateringsområde för att öka konkurrenskraften för de hållbara trafiknäten gång, cykel och kollektivtrafik.

Beskrivning

Studien syftar till att ta fram förslag på lämpliga indikatorer från TRAST Trafik för en attraktiv stad som kan underlätta planeringen för ett hållbart resande i samband med planeringen av exploateringsområden. Projektet har utgått från exploateringsområdet Vistabergs allé i Huddinge kommun. Inom projektet, som genomförts under våren 2005, har flertalet indikatorer från TRAST diskuterats. Därtill har projektgruppen föreslagit några viktiga indikatorer för gång-, cykel- och kollektivtrafiknätet. Trafiknäten har inventerats och en nulägesbeskrivning, samt en analys av nuläget har gjorts. Även andra aspekter som påverkar resandet, som exempelvis bilpool, säkra skolvägar, kommunala policydokument och byggbolagens potentiella involvering har beaktats. Några av slutsatserna från projektet är att Vistabergs allé har goda förutsättningar för gång- och cykeltrafik, men att den planerade kollektivtrafiken inte är konkurrenskraftig gentemot biltrafiken, att planeringen i exploateringsområden i hög grad påverkas av kommunens övergripande dokument och policys, liksom att det är viktigt att titta på vilka viktiga målpunkter som finns både inom och utanför planområdet och därefter planera för hur gång-, cykel- och kollektivtrafiknätet skall ordnas för att vara konkurrenskraftiga alternativ till biltrafiken. De indikatorer för hållbart resande som i projektet bedömts ha hög prioritet vid planeringen av ett nytt exploateringsområde för att öka de hållbara trafiknätens konkurrenskraft kommer att användas för nya planområden i Huddinge kommun. Huddinge kommun har valt ut ytterligare ett planområde, Ängsnäs, för att testa och effektivisera metoden som togs fram i pilotprojektet. Syftet med rapporten om Ängsnäsområdet är att vidareutveckla användningen av TRAST-indikatorer i planarbetet och att analysera planområdet Ängsnäs utifrån detta perspektiv. Förutom rapporten från Pilotstudien för Vistabergs allé är även en säljbroschyr framtagen av byggbolagen i Vistaberg bifogad nedan. Broschyren lyfter fram områdets cykelvänlighet och visar cykelavståndet till olika målpunkter som en del i marknadsföringen av området. Byggbolagen deltog i processen kring framtagandet av indikatorerna och har tagit fram broschyren utifrån de slutsatser som drogs i pilotprojektet.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.