Exempelbanken
TRAST - Stadskärneförnyelse i Jönköping

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

Ingress

Jönköping har som en del i projektet Den goda staden analyserat stadskärnans utveckling under de senaste decennierna, för att med långsiktiga åtgärder nå ett gott samarbete mellan handel och kommunikation.

Beskrivning

Inom projektet Den goda staden har bl.a. stadskärnans utveckling under de senaste decennierna studerats. I Jönköping, som är en av projektets deltagare, har stadskärnan genomgått betydande förändringar. Det strategiska arbetet bakom förändringarna drogs igång efter nedläggandet av det lokala regementet A6 under 1980-talet. Detta blev en naturlig startpunkt för långsiktiga åtgärder ägnade åt att öka stadens attraktionskraft, där en av de första konkreta åtgärdena var diskussionen om vilka möjligheter det nu tomma regementsområdet erbjöd. Detta ledde till köpcentrumet A6, en omedelbar framgång som direkt sänkte centrumhandeln med 20-30 %. Denna ökade konkurrens tvingade samtliga stadskärnans aktörer att tänka i nya banor, där det snabbt blev tydligt att resultat endast kunde uppnås genom samarbete. Detta visade sig mycket konstruktivt, och var vid det tidiga 1990-talet en relativt unik företeelse. Arbetet delades upp i flera delprojektet, där Stadskärneförnyelsen är ett av dem. Med hjälp av externa konsulter diskuterades hur stadskärnan kunde bli mer attraktiv för handel och kommunikation. Detta resulterade i sin tur i ett antal medvetna åtgärder för att öka stadens attraktivitet. Dessa var bl.a.: ? Åtgärder för att balansera handeln mellan A6 och centrum ? Ombyggnationer i centrum för att öka attraktiviteten, där den mest betydande var att göra om bussgatan till gågata ? Området mellan Östra och Västra centrum rustades upp, för att binda ihop de två stadsdelarna Ledordet vid stadskärnans planering under 1990-talet och framåt har varit helhet. Utgångspunkten i arbetet har varit att utveckling inte är långsiktigt hållbar på egen hand, en kraft som styr och kanaliserar stadens olika intressenter krävs. Detta är en roll som kommunen kan ha. Föreningen PÅ STAN AB bildades efter ett tag, för att vara ett forum mellan stadens intressenter. Efter drygt 10 års arbete med stadskärneförnyelsen var det klart för lokala beslutsfattare och aktörer att processen måste vara kontinuerlig för att ge resultat, och Statsbyggnadsvision 1.0 kom 2000 som ett resultat av detta. I denna är viljan att länka samman stadens olika delar genomgående, och även att inte upprepa misstagen med alltför starka externa köpcentrum igen.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.