Exempelbanken
TRAST - Trafikstrategi för Linköping

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 090322E3433
Kommun: Linköping
År: 2006
Kontaktpersoner: Christer Nilsson
Dokument Trafikstrategi del 1
Trafikstrategi del 2
Trafikstrategi - kortversion
Ingress

I Linköping fanns behovet av att samla arbetet med trafikplaneringen. Lång tid hade gått sedan den senaste övergripande utredningen angående trafik gjordes, och den nuvarande situationen var tydligt förändrad mot för ett antal år sedan. Man lät konsulter titta på vad de tyckte om Linköping och dess stadsplanering, och formulerade sedan själva en trafikstrategi.

Beskrivning

I Linköping var senaste gången stadens trafikfrågor behandlades samlat 1990, i en Trafikplanen. Man konstaterade att förutsättningar och omvärld till stor del förändrats, och trafiksystemet står inför utmaningar av ny karaktär. Stadens översiktsplan planerade för befolkningsökning, och för att bibehålla en attraktiv stad krävdes en samordning av arbetet där en trafikstrategi blev första steget. Under 2006 genomförde tre konsultbolag parallella uppdrag med en undersökning, och redovisade idéer och reflektioner angående den framtida trafikplaneringen i Linköping . De kom fram till ett antal slutsatser, varav några var: ? Trafiksystemen kan bidra till att göra staden attraktivare. ? Näten för kollektivtrafik och cykel ger grundstrukturen för hur staden ska utvecklas. ? Kraftfulla åtgärder krävs för att möta globala och lokala miljöeffekter. ? Flytta fokus från rörlighet till tillgänglighet. Konsulternas arbete fungerade som inspiration för kommunens ansvariga, i det arbete som följde med trafikstrategin. Trafikstrategi för Linköping utarbetad av Linköpings kommun, med Trivector konsulter och VTI som bollplank. En samrådshandling slutfördes och var på remiss under 2008. Arbetet med Trafikstrategin är direkt kopplat till och genomförs parallellt med arbetet med en ny översiktsplan för staden Linköping. Arbetet slutfördes i början av 2008. Dokumentet har en struktur enligt följande: ? Inledning ? Historisk tillbakablick ? Vision ? Mål ? Brist och behovsanalys ? Framtidstrender ? Trafikstrategi. En huvudsaklig strategi presenteras, sedan delas den upp i separata delstrategier för mer specifika områden. Detta kan t.ex. vara Strategi för attraktiva gångmiljöer. ? Konsekvenser ? Hur skall arbetet ledas? ? Hur skall arbetet följas upp och utvärderas? Linköping har använt sig av bedömningsmodellen Värderos, som beskrivs i TRAST. Värderosen är ett verktyg för att jämföra de alternativ som står till buds i nuläget. I handboken för trafikplanering, TRAST, understryks behovet av en tydlig process, och att dessa ambitioner formuleras i ett dokument. Linköping har gjort detta, och nästa steg blir att formulera mer konkreta åtgärdsplaner i linje med strategin. Då Linköping har gjort strategin själva, finns möjlighet att det svåra förankringsarbetet för de nya planerna går lättare än vad det skulle ha gjort om en utomstående organisation genomfört arbetet. Balansgången blir då att kunna lyfta blicken tillräckligt mycket, samtidigt som man själv ser konsekvenserna relativt snabbt av det strategiska arbetet.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.