ID-nummer: | 111128-3628 |
Län: | Skåne län |
År: | 2010 |
Kontaktpersoner: | Irene Lingestål |
Dokument |
Avsn 4.2 avgr och omf "Fördjupad översiktsplan H+ och detaljplan H+" Avsn 4.3 Osäkerheter Kap 7 Övergripande konsekvenser Fullständig MKB |
Kommentarer | ||
Exemplet visar hur man kan hantera och beskriva de övergripande indirekta och kumulativa effekter och konsekvenser som uppstår i och med byggandet av projektet (Södertunneln) och den stadsutveckling som projektet möjliggör. I avsnitt 4.2. avgränsning och omfattning beskrivs hur man förhåller sig till den fördjupade översiktsplanen (FÖP H+) och detaljplaner (H+) och vilka frågor som kommer att hanteras var och av vem. I avsnittet 4.3. beskrivs på ett bra sätt de osäkerheter som finns i projektet kopplat till stadsutvecklingen och hur staden kommer att se ut samt hur de hanterats. Osäkerheterna beror på att stadsutvecklingen och planeringen kring denna ligger i ett mycket tidigare planeringsskede jämfört med järnvägsplaneringen. Man diskuterar och resonerar kring vad detta innebär för projektet och MKB på ett upplysande sätt. I kapitel 7 beskrivs de indirekta konsekvenser som Södertunneln innebär för stadsutvecklingen och de samlade konsekvenserna av projektet och de kommunala planerna. Här framgår också hur vissa miljöaspekter kommer att tas om hand i den fortsatta kommunala planeringen. Inledningsvis beskrivs nollalternativet som är en utgångspunkt för den bedömning som gjorts. Detta är ett viktigt avsnitt för att öka förståelsen och transparensen i de bedömningar som gjorts. Det intressanta med exemplet är hur man förhåller sig till den framtida stadsutvecklingen och de osäkerheter som det innebär för bedömningarna. |