Exempelbanken
TRAST - Trafikplan 2006 för Uppsala stad

Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan
Trafikplan

ID-nummer: 090322C3437
Kommun: Uppsala
År: 2002
Kontaktpersoner: Sven Ekman
Dokument Trafikplan kortversion
Trafikplan
Kartor 1
Kartor 2
Länkar Uppsala kommun
Ingress

En Översiktsplan för Uppsala stad antogs av kommunfullmäktige 2002. Trafikfrågorna ansågs dock inte vara tillräckligt utvecklade i översiktsplanen. Kommunstyrelsen uppdrog därför i början av 2003 åt Gatu- och trafiknämnden att utarbeta en särskild trafikplan. Resultatet, Trafikplan 2006 för Uppsala stad, har antagits av Kommunfullmäktige. Trafikplaneringen är en del av kommunens översiktliga planering. Trafikplanen utgår från de mål som formulerats i Översiktsplanen 2002. Tidshorisonten är också densamma som i översiktsplanen, d v s år 2020.

Beskrivning

Övergripande mål enligt översiktsplanen är Tillgänglighet för alla God miljö Trafiksäkerhet Staden som god livsmiljö Som övergripande planeringsmål för trafiken anges sex punkter: ? Gåendes villkor ska förbättras, med början i stadskärnan ? Cykeltrafik ska ersätta en del av dagens korta bilresor och därmed öka sin andel av det totala resandet ? Kollektivtrafiken ska öka sin andel av det totala resandet ? Biltrafiken ska ske på stadens villkor ? Trafiksäkerheten ska ges ökad betydelse ? Trafikens miljöbelastning ska minska. Biltrafikens fortsatta ökning ska därför hållas tillbaka så långt det är möjligt. Enligt översiktsplanen ska prioriteringen mellan trafikslagen vara i princip: 1. Gående 2. Cykeltrafik 3. Kollektivtrafik 4. Biltrafik Detta gäller särskilt i stadskärnan och i bostadsområdena. Trafikplanen innehåller tre delar: A. UTGÅNGSPUNKTER En av utgångspunkterna är problembilden: Biltrafiken har ökat och kollektivtrafiken tappat mark mellan år 2000 och år 2005, tvärsemot översiktsplanens mål. I centrum överskrids de nationella miljökvalitetsmålen för luftföroreningar, o s v. B. NULÄGE OCH FÖRSLAG Här behandlas systematiskt de 10 ben som man kan säga att trafikplanen vilar på: Miljön, Hållbart resande, Trafiksäkerhet inkl riktlinjer, De gåendes villkor, Cykeltrafikens attraktivitet ökas, Ett integrerat kollektivtrafiksystem, Biltrafikens huvudnät, Lokalgatorna, Stadskärnan utvecklas samt Parkering. C. GENOMFÖRANDE Åtgärder och fortsatt arbete beträffande vart och ett av de tio benen skisseras, liksom kostnader och finansiering. Textdelen enligt ovan illustreras med ett stort antal bilder och diagram. Härutöver redovisas 14 separata kartor. Dokumentet är tydligt processbetonat, med fokus på hur Uppsala ska lösa miljökraven i vid mening. TRAST har inte använts i någon större utsträckning, dock kan stora likheter ses i t ex processutformningen. Positivt är också att en kortversion utformats, vilket underlättar möjligheterna att sprida och förankra strategin/planen. Trafikplanen presenteras mycket kort på kommunens hemsida, från vilken man kan ladda ner hela planen. Den har där delats upp på ett par olika filer.

Skapad av CGI 2016 | Databasinnehåll © Trafikverket, Sveriges Kommuner och Landsting och Riksantikvarieämbetet.